PROGRAM WYCHOWAWCZY

Cel nadrzędny:

  • tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania spraw konfliktowych
  • rozwijanie rozróżniania dobra od zła
  • kształtowanie podstawowych norm moralnych np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności
  • uświadomienie zagrożeń otaczającego świata
  • uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków

Kryteria sukcesu:

Dziecko:

  • umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami
  • szanuje cudze zdanie i wolność innych
  • rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
  • potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych
  • rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej
  • zauważa sytuację zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych
  • zna swoje prawa i obowiązki
  • porafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje
  • rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach
  • ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczetej pracy
  • potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenie sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki
  • ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, mozliwości i umiejętności

Zadania szczegółowe:

1. Bądź koleżeński – zgodnie baw się z kolegami

  • szanuj cudzą własność
  • dziel się z innymi tym co masz
  • nie wyrządzaj krzywdy innym
  • nie rób drugiemu co tobie nie miłe ( nie wyśmiewaj się , nie przedrzeźniaj)
  • pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują – zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie
  • interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie
  • rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja
  • uczenie się właściwego zachowania podczas rozwiązywania konfliktu – używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczycielki
  • słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom
  • dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, przezywania, dokuczania
  • sprawianie radości innym dzieciom składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków
  • opiekowanie się nowymi kolegami, oraz tymi którzy tej pomocy potrzebują

2. Kontroluj swoje zachowanie – unikaj krzyku i kłótliwości

  • przestrzegaj zawartych umów i reguł
  • oceniaj zachowanie, a nie osoby
  • wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany
  • korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach
  • wystrzegaj się kłamstwa
  • odróżniaj dobro od zła
  • mów o swoich uczuciach
  • ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich
  • zgodnego zachowania się podczas zabawy
  • korzystania ze sprzętu i zabawek, mądrego rozwiązywania konfliktów
  • porozumiewania się umiarkowanym głosem
  • ponoszenia konsekwencji łamania zawartych umów
  • reagowanie na umówione sygnały
  • zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji (np. gryzmolenie po kartce, zagniatanie lub darcie papieru)
  • poznanie wzorców właściwego zachowania
  • uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki
  • udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury, rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich
  • podejmowanie próby oceny postępowania bohaterów bajek i opowiadań
  • układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania
  • rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych
  • systematyczne prowadzzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się odczuciami innych
  • uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych

3. Bądź kulturalny – używaj form grzecznościowych

  • proszę, dziękuje, przepraszam
  • nie mów z pełnymi ustami
  • pamiętaj o kulturalnym zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań
  • bądź miły dla innych osób
  • dbaj o porządek wokół siebie
  • słuchaj kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają – samodzielne podejmowanie prostych obowiązków i zadań w domu i przedszkolu
  • uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny – spokojne i ciche zachowanie się gdy inni odpoczywają, opiekowanie się słabszymi
  • uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach
  • dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się
  • utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
  • poszanowanie własności wytworów pracy kolegów
  • uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa
  • rozmowa z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-viv`u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych
  • opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia

4. Dbaj o bezpieczeństwo – nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw

  • nie promuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia
  • informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczzenie, złe samopoczucie)
  • pamiętaj swój adres zamieszkania
  • unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań
  • zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi
  • nie zbliżaj się do niebezpiecznych zwierząt
  • przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych – cykliczne spotkania z policjantem: „Bądź ostrożny na drodze”, „Bezpieczne wakacje”, „Obcy niebezpieczny”
  • ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu
  • omówienie postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia
  • zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu
  • poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu
  • spotkanie z weterynarzem, omówienie zachowań niektórych zwierząt
  • rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych
  • dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy ( wycieczki na skrzyżowanie , filmy edukacyjne) – zorganizowanie quizu „Umiem się bezpiecznie poruszać po drodze”, Konkurs plastyczny” Jak dbam o swoje bezpieczeństwo”
Skip to content