PROGRAM WYCHOWAWCZY
Cel nadrzędny:
- tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania spraw konfliktowych
- rozwijanie rozróżniania dobra od zła
- kształtowanie podstawowych norm moralnych np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności
- uświadomienie zagrożeń otaczającego świata
- uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków
Kryteria sukcesu:
Dziecko:
- umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami
- szanuje cudze zdanie i wolność innych
- rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
- potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych
- rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej
- zauważa sytuację zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych
- zna swoje prawa i obowiązki
- porafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje
- rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach
- ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczetej pracy
- potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenie sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki
- ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, mozliwości i umiejętności
Zadania szczegółowe:
1. Bądź koleżeński – zgodnie baw się z kolegami
- szanuj cudzą własność
- dziel się z innymi tym co masz
- nie wyrządzaj krzywdy innym
- nie rób drugiemu co tobie nie miłe ( nie wyśmiewaj się , nie przedrzeźniaj)
- pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują – zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie
- interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie
- rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja
- uczenie się właściwego zachowania podczas rozwiązywania konfliktu – używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczycielki
- słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom
- dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, przezywania, dokuczania
- sprawianie radości innym dzieciom składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków
- opiekowanie się nowymi kolegami, oraz tymi którzy tej pomocy potrzebują
2. Kontroluj swoje zachowanie – unikaj krzyku i kłótliwości
- przestrzegaj zawartych umów i reguł
- oceniaj zachowanie, a nie osoby
- wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany
- korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach
- wystrzegaj się kłamstwa
- odróżniaj dobro od zła
- mów o swoich uczuciach
- ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich
- zgodnego zachowania się podczas zabawy
- korzystania ze sprzętu i zabawek, mądrego rozwiązywania konfliktów
- porozumiewania się umiarkowanym głosem
- ponoszenia konsekwencji łamania zawartych umów
- reagowanie na umówione sygnały
- zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji (np. gryzmolenie po kartce, zagniatanie lub darcie papieru)
- poznanie wzorców właściwego zachowania
- uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki
- udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury, rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich
- podejmowanie próby oceny postępowania bohaterów bajek i opowiadań
- układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania
- rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych
- systematyczne prowadzzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się odczuciami innych
- uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych
3. Bądź kulturalny – używaj form grzecznościowych
- proszę, dziękuje, przepraszam
- nie mów z pełnymi ustami
- pamiętaj o kulturalnym zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań
- bądź miły dla innych osób
- dbaj o porządek wokół siebie
- słuchaj kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają – samodzielne podejmowanie prostych obowiązków i zadań w domu i przedszkolu
- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny – spokojne i ciche zachowanie się gdy inni odpoczywają, opiekowanie się słabszymi
- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach
- dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się
- utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
- poszanowanie własności wytworów pracy kolegów
- uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa
- rozmowa z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-viv`u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych
- opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia
4. Dbaj o bezpieczeństwo – nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw
- nie promuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia
- informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczzenie, złe samopoczucie)
- pamiętaj swój adres zamieszkania
- unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań
- zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi
- nie zbliżaj się do niebezpiecznych zwierząt
- przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych – cykliczne spotkania z policjantem: „Bądź ostrożny na drodze”, „Bezpieczne wakacje”, „Obcy niebezpieczny”
- ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu
- omówienie postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia
- zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu
- poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu
- spotkanie z weterynarzem, omówienie zachowań niektórych zwierząt
- rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych
- dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy ( wycieczki na skrzyżowanie , filmy edukacyjne) – zorganizowanie quizu „Umiem się bezpiecznie poruszać po drodze”, Konkurs plastyczny” Jak dbam o swoje bezpieczeństwo”