Statut przedszkola
Poniżej link do Statutu w formie PDF
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Podstawa prawna
- Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2016r. Nr 1943, poz.2572 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60)
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016r., poz. 1379 oraz z 2017r., poz.60),
- Kodeks Pracy – ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz 94 z późn. zm.)
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. ,poz. 356)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 r., poz. 1591),
- Uchwała Rady Gminy Wieliszew nr XXXV/355/2013 z dnia 03 października 2013 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr IX/76/11 Rady Gminy Wieliszew w sprawie ustalenia planu sieci publicznych przedszkoli prowadzonych przez Gminę Wieliszew
- Uchwała Rady Gminy Wieliszew nr XXXIV/349/2013 z dnia 05 września 2013 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane w publicznych przedszkolach i oddziałach w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Wieliszew
Zgodnie z art.102 ust. 1 pkt 1 i 2 Prawa oświatowego statut przedszkola zawiera :
§1
- Przedszkole Samorządowe nr 3 w Łajskach, zwane dalej „przedszkolem”, jest samorządowym przedszkolem czterooddziałowym. W roku szkolnym 2018/2019 Przedszkole pięciooddziałowe .
- Nową siedzibą przedszkola od grudnia 2015 r. jest rozbudowany budynek w Łajskach przy ul. Kościelnej nr 63, 05-119 Legionowo.
- Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności .
- Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach .
§2
- Organem prowadzącym przedszkola jest Gmina Wieliszew.
2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem pełni Mazowiecki Kurator Oświaty.
3. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
- Gminę Wieliszew;
- Rodziców – w formie opłat za dodatkowe godziny realizowane ponad podstawę programową pobytu dziecka w przedszkolu.
§3
- Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
- Obsługę administracyjno-finansową przedszkola prowadzi Centrum Usług Wspólnych Przedszkole używa pełnej nazwy pieczęci nagłówkowej o treści: Przedszkole Samorządowe nr 3 w Łajskach, NIP: 536 16 64 474
- Dopuszcza się stosowanie w korespondencji następującego skrótu nazwy przedszkola: „ Przedszkole Samorządowe w Łajskach.”
- Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalność w formie papierowej przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 4
5. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy.
6. Świadczenia opiekuńczo-wychowawcze udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Świadczenia wykraczające ponad podstawę programową są odpłatne.
7. Wysokość opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą Uchwałą Rady Gminy Wieliszew.
8. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci . stawkę żywieniową ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Rodziców w oparciu o koszty kalkulacyjne produktów przeznaczonych do przygotowywania posiłków.
9. W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności.
10. Opłaty na żywienie dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w terminie do 10-tego dnia każdego miesiąca.
11. Opłaty za dodatkowe godziny dziecka w przedszkolu wnoszone są z dołu w terminie do 10-tego dnia każdego miesiąca. Od 1 stycznia 2012 r. miesięczna opłata wynika z faktycznej ilości godzin pobytu dziecka w przedszkolu (Uchwała Rady Gminy Nr XIV/121/11).
- W przypadku przekroczenia czasu, opłatę pobiera się po przekroczeniu 10 minut kolejnej godziny.
- W przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza dwoje lub więcej dzieci z tej samej rodziny opłata za godzinę ulega obniżeniu o 25% za drugie i następne dziecko (Uchwała Rady Gminy nr XIV/121/11).
14. Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się:
1) śniadanie;
2) obiad;
3) podwieczorek
- Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
- Jadłospisy planowanych posiłków ustala intendent przedszkola, a zatwierdza dyrektor.
- Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem za pośrednictwem tablicy informacyjnej w placówce.
- Na wniosek rodziców poparty zaleceniem lekarza przedszkole przygotowuje posiłki dla dzieci z dietami żywieniowymi.
- Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia , lekcji otwartej itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje dyrektor.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
Zgodnie z art. 102 ust.1 pkt 3 i 4 Prawa oświatowego, statut przedszkola zawiera;
3) cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
4) sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
§1
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowejwychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno-wychowawcze.
- Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
- Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
- Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
- pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci,
- promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom,
- organizowanie w uzgodnieniu z rodzicami nauki religii,
- umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem przedszkolnym,
- udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością,
- umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
- zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w oddziale przedszkolnym.
§2
- W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie
w przedszkolu.
- Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci oraz inicjują działania diagnozujące i wspierające.
- Nauczyciele prowadzą obserwację dzieci i oceniają ich umiejętności w sferze emocjonalno-społecznej, poznawczej, ruchowej i samoobsługi.
- Specjaliści zobowiązują do dokumentowania obserwacji psychologiczno-pedagogicznych.
- Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Przedszkole organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
- Plan pracy przedszkola na dany rok szkolny zawiera plan działań wspierających nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych oraz rozwijania ich umiejętności.
§3
- Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
- Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
- realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
- dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych;
- zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w tym zajęcia rewalidacyjne.
§4
- Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
- Przedszkole zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
§5
- Przedszkole organizuje zajęcia religii.
- Podstawą udziału ucznia w zajęciach z religii jest życzenie wyrażone przez rodzica w formie pisemnego oświadczenia.
- Życzenie udziału w zajęciach z religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
- Zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§6
1. Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.
2. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
- możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy,
- specjalne potrzeby edukacyjne dzieci,
- potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju,
- organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci,
- organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu,
- wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
- Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informuje na bieżąco o postępach dziecka ,
- uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
- uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej,
§7
- W przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani też samodzielnego podawania farmaceutyków.
- W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel lub dyrektor niezwłocznie informuje rodziców o jego stanie , a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
- W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
Rozdział 3
Organy przedszkola
Zgodnie z art. 102 ust.1 pkt 8 Prawa oświatowego statut przedszkola zawiera także organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami.
§1
1. Organami przedszkola są:
- dyrektor;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców.
§ 2
- Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
- kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu
administracyjnego, którym zarządza;
- kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
- organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
- dyrektora samorządowego przedszkola prowadzonego przez Gminę Wieliszew
- przewodniczącego rady pedagogicznej Przedszkola Samorządowego nr 3 w Łajskach
- organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola.
- Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
- Dyrektor dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy przedszkola i realizacji przypisanych jej zadań.
- Dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny, w tym :
- Opracowuje roczny plan nadzoru pedagogicznego,
- Prowadzi hospitację zajęć dydaktycznych oraz bieżącą kontrolę pracy nauczycieli,
- Dokonuje oceny nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami,
- Odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
§ 3
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu Rady Pedagogicznej Przedszkola Samorządowego nr 3 w Łajskach” który określa:
- organizację zebrań;
- sposób powiadomienia członków rady o terminie i porządku zebrania;
- sposób dokumentowania działań rady;
- wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne;
- Rada Pedagogiczna Przedszkola Samorządowego nr 3 Łajskach realizuje kompetencje rady przedszkola określone w ustawie.
§4
Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
- Reprezentantami rodziców poszczególnych oddziałów są rady oddziałowe rodziców.
- Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa „Regulamin Rady Rodziców Przedszkola Samorządowego nr 3 Łajskach”.
- Rada Rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach przedszkola.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
- Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w przedszkolu.
§ 5
- Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
- Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
- Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
§ 6
- W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
- Sprawy sporne między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.
- W przypadku gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.
- W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1-3, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
Zgodnie z art. 102 ust. 1 pkt 5,6,7, 10,11Prawa oświatowego statut zawiera:
5) sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem;
6) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
7) formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami;
10) czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w uzgodnieniu z radą przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola – z radą rodziców;
11) zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący;
§ 1
1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
- zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.
- Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
- W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
- Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia poza terenem przedszkola.
- Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.
§2
- Dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub osoby upoważnione przez nich.
- Rodzice mogą w formie pisemnej upoważnić osobę przyprowadzającą i odbierającą dziecko z przedszkola.
- Osoba przyprowadzająca dziecko jest zobowiązana przekazać je bezpośrednio pod opiekę nauczyciela.
- Nauczyciel ma obowiązek osobiście sprawdzić kto odbiera dziecko z przedszkola.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli osoba ta nie zapewnia dziecku bezpieczeństwa.
- Dyrektor drogą zarządzenie określa szczegółowe warunki przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, z uwzględnieniem:
- sytuacji które uzasadniają odmowę wydania dziecka z przedszkola oraz trybu postępowania w przypadku odmowy;
- zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z przedszkola;
- trybu postępowania w sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola.
§ 3
1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
a) znajomości realizowanych programów i planów zajęć;
b) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
- pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci,
a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;
- zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia izb lekcyjnych, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć;
- Obowiązkiem rodziców jest:
- punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce umożliwiające dziecku pełną aktywność na zajęciach;
- informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;
- współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb.
- Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami:
- zebrania ogólne,
- zebrania oddziałowe,
- konsultacje indywidualne,
- uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny,
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- dni adaptacyjne ,
- kącik informacji dla rodziców,
- wystawy prac plastycznych dzieci.
§ 4
Przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 17.00 ,a w godz. 8.00do 13.00 obywa się realizacja podstawy programowej;
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów.
- Dyrektor w terminie do 30 listopada sporządza wniosek o ustalenie przerwy w pracy przedszkola i przedstawia go do uzgodnienia radzie rodziców.
- Rada rodziców w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 2, zajmuje stanowisko w sprawie ustalenia przerwy w pracy przedszkola.
- Dyrektor przekazuje rodzicom informację o przerwie w pracy przedszkola, w terminie do 30 stycznia roku szkolnego, którego przerwa dotyczy.
- Na wniosek dyrektora, za zgodą rady rodziców, uzgodnienie przerwy w pracy przedszkola, może odbyć się w innych terminach niż określone w ust. 3 i 5.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców.
7. Oddziałem przedszkolnym opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- W okresach niskiej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.
- Liczba dzieci w grupie między oddziałowej nie może przekraczać 25.
§ 5
- Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę dla dzieci realizujących obowiązkowe wychowanie przedszkolne.
- Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie realizacji podstawy programowej dla dzieci mających prawo do wychowania przedszkolnego.
Rozdział 5
Nauczyciele i pracownicy przedszkola
Zgodnie z art. 102 ust.1 pkt. 12 Prawa oświatowego statut przedszkola zawiera zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z:
a) zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
b) współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
c) planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
d) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,
§1
1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.
a)Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach pracy:
nauczyciel wychowania przedszkolnego;
psycholog,
logopeda,
nauczyciel wspomagający,
pedagog – oddelegowanie,
b)Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnieni są pracownicy :
pracownicy administracji- intendentka,
pracownicy obsługi,
pomoc nauczyciela,
§ 2
1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.
2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, poszanowanie godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości szkolnej.
3. Do zakresu zadań nauczycieli wychowania przedszkolnego należy w szczególności:
- realizowanie programów pracy przedszkola w powierzonych mu zadaniach;
- zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u dzieci deficytów rozwojowych i ich przyczyn oraz przyczyn środowiskowych utrudniających dziecku funkcjonowanie w przedszkolu;
- systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej umożliwiającej dokonanie diagnozy funkcjonalnej w środowisku przedszkolnym;
- komunikowanie się z rodzicami w sprawach rozwoju dzieci i osiąganiu kolejnych etapów dojrzałości szkolnej;
- organizowanie pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- opieka nad powierzoną salą lekcyjną oraz troska o znajdujący się w niej sprzęt i wyposażenie.
- Do zakresu zadań nauczyciela posiadającego kwalifikacje pedagoga należy w szczególności:
- praca z dziećmi mającymi orzeczenie o kształceniu specjalnym,
- współpraca w zespole ,
- prowadzenie dokumentacji specjalistycznej,
- informuje na bieżąco o postępach,
- Zakres zadań psychologa i logopeda w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenie i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz przez instytucje wspomagające przedszkole.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki dzieci
Zgodnie z art. 102 ust.1 pkt. 13 Prawa oświatowego statut przedszkola zawiera
- prawa i obowiązki dzieci w przedszkolu;
- przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów;
§ 1
Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy;
- organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
- sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
- pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych.
§ 2
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
- uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
- respektowania poleceń nauczyciela;
- kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych;
- dbania o czystość i higienę osobistą;
- dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience;
§ 3
Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy dzieci w przedszkolu w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej co najmniej trzy miesiące, i nieskutecznych prób wyjaśnienia powodów tej nieobecności .
Rozdział 7
Ceremoniał przedszkola
Zgodnie z art. 98 ust.1 pkt 14 Prawa oświatowego statut przedszkola zawiera warunki stosowania sztandaru przedszkola oraz ceremoniału przedszkolnego, o ile zostały ustanowione.
§ 1
1. Ceremoniał przedszkola jest zbiorem ustanowionych i obowiązujących norm zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych o charakterze środowiskowym z użyciem symboli narodowych.
2. Uroczystościami z użyciem symboli narodowych są:
- zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem starszaków;
- święto flagi;
Uroczystości przedszkolne do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola składają się z części oficjalnej oraz części artystycznej.
§ 2
Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 1
1. Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola.
- Projekt uchwały o zmianie statutu przedszkola jest przedstawiany do wiadomości rady rodziców.
- Rada rodziców ma prawo wnieść uwagi do planowanych zmian w statucie w terminie 21 dni od dnia doręczenia projektu uchwały.
- Dyrektor powiadamia organy przedszkola o każdej zmianie w statucie.
- W sprawach nieuregulowanych Statutem maja zastosowanie przepisy ogólne ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty i akty wykonawcze do ustawy .
§ 2
1. Tekst statutu w formie ujednoliconej jest publikowany na stronie internetowej przedszkola.